میزان حقوق معلمان کمترین رقم در میان ۸۵ دستگاه اجرایی است
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی روز یکشنبه در جلسه شورای علمی فرهنگستان علوم، اظهار کرد: بعد از سالها معلمی و طی سلسله مراتب مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش متوجه شدهام که کار در این وزارتخانه بسیار سخت و سنگین است و به واقع هیچیک از وزرای پیشین نتوانستهاند به طور کامل مسائل آموزش و پرورش را رفع و سند تحول بنیادین را پیاده کنند.
وی افزود: به همین دلیل و برای کسب موفقیت در مسیر رفع مشکلات وزارت آموزش و پرورش، نقشه راهی مبتنی بر مبانی علمی، کارشناسی و راهکارهای عملی تهیه و ترسیم شده است.
کاظمی با تأکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش از مسائل کلان برون سازمانی رنج میبرد، گفت: معتقدم بخش زیادی از مشکلات و ناکامیهای نظام تعلیم و تربیت ارتباطی مستقیم با مسائل کلان مدیریتی کشور از جمله ساده انگاری و سیاستزدگی دارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت همواره مورد نامهربانی قرار داشته و هیچگاه در اولویت کار و سیاست دولتها نبوده است، افزود: البته امروز این وزارتخانه در اولویت برنامههای دولت چهاردهم قرار دارد به نحوی که تاکنون ۱۷ جلسه با حضور رئیس جمهور و معاونان وی برای رفع مشکلات آموزش و پرورش برگزار شده است.
وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش همواره از ناحیه تغییر افراد و تفکرات در مجلس و دولتها آسیب دیده است، گفت: این تغییرات، موجب جابجاییهای مدیریتی حتی تا سطح مدیر مدرسه میشود که همین به آسیبی جدی برای نظام تعلیم و تربیت تبدیل شده است.
کاظمی بر فقدان سیاستگذاری بلندمدت و اصولی در حوزههای مهم مدیریتی از جمله منابع انسانی تاکید کرد و گفت: جذب فلهای نیرو در بخشهای مختلف وزارت آموزش و پرورش، ریلگذاری این وزارتخانه در مسیر اجرای برنامه و سیاستهای توسعهای را با مشکل جدی مواجه کرده است و برهمین اساس رهبری معظم انقلاب همواره تاکید دارند که جذب نیروی انسانی برای آموزش و پرورش باید از مسیر دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی باشد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حل و فصل مسائل کلان آموزش و پرورش نیازمند حمایتهای بیرونی است، افزود: مشکلات درونی وزارت آموزش و پرورش منجر به ناکامی در دستیابی به اهداف سند تحول تعلیم و تربیت شده است.
کاظمی با تأکید بر اینکه در گذشته خانواده مهمترین اصل نظام تربیتی محسوب میشد، اظهار کرد: در گذشته خانواده نهاد اصلی مراقبت از فرزند و مدرسه نیز دارای جایگاه و اعتباری ویژه بود، اما امروز نقش نظام تربیتی در خانواده، مدرسه و جامعه به کلی دچار تغییر شده به نحوی که نقش خانواده و مدرسه در این عرصه کاهش چشمگیر یافته و جامعه و فضای مجازی مهمترین نقش را در این زمینه برعهده دارند.
وی با اشاره به اینکه این نظام تربیتی (جامعه و فضای مجازی) در اختیار وزارت آموزش و پرورش نیست، افزود: این تغییرات و جابجای در نقشها موجب بروز تعارض و سردرگمی شده است به نحوی که آموزش و پرورش از ارزشها صحبت میکند و فضای مجازی، مخالفت با ارزشها را ترویج میکند و در حقیقت نظام تربیتی از دست معلم و مدرسه خارج شده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نیازمند تغییر ریلگذاری در حوزه تعلیم و تربیت هستیم، گفت: برنامه درسی و ساختار نظام تعلیم و تربیت کشور معیوب است چراکه برنامه درسی فارغ از فعالیتهای هویت بخش و بی ارتباط با سایر نیازهای آموزشی است.
کاظمی افزود: در ارزیابی نظام تعلیم و تربیت، تنها ساحت علمی سنجیده میشود در حالی که ما در این نظام، دو مأموریت تربیت علمی و فرهنگ تربیتی را بر عهده داریم که تنها به یک ساحت آن میپردازیم.
به گفته وی، مسائل فوری و اساسی آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفته و با تشکیل کارگروههای تخصصی، ۵۱ کلان مسئله را احصا کردهایم که هوش مصنوعی، آموزش و تولید محتوا برای مدارس از جمله این موارد است.
وزیر آموزش و پرورش «عدالت و توسعه فضاهای آموزشی و کیفیت بخشی» را دو رویکرد دولت چهاردهم در آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: تا امروز ۱۷ جلسه تخصصی برای رفع مشکلات این حوزه با حضور رئیس جمهور برگزار شده که نشان از توجه ویژه دولت به نظام تعلیم و تربیت دارد.
کاظمی همچنین از تهیه دو اطلس آسیبهای اجتماعی و فضاهای آموزشی خبر داد و اظهار کرد: با همه وجود دغدغه نظام تعلیم و تربیت را دارم و در این مسیر از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهم کرد.