اخبار اجتماعی > جامعه

حوادث رانندگی پاشنه آشیل سیاست‌های جوانی جمعیت هستند | تأثیر منفی ۸ درصدی تصادفات بر رشد جمعیت

[ad_1]

همشهری آنلاین- لیلا شریف: آمار مرگ و میر جوانان در تصادفات همواره هراس آور است به خصوص اینکه این آمار در تقابل با سیاست‌های افزایش جمعیت قرار جای بگیرند. شهلا کاظمی پور جمعیت شناس در گفتگو با همشهری به تحلیل تأثیر تصادفات بر سیاست‌های افزایش جمعیت پرداخت و گفت: مرگ و میرهای ناشی از تصادفات بر رشد جمعیت اثر دارد و به جرأت می‌توان گفت که یکی از عوامل کاهش جمعیت در ایران مربوط به مرگ و میرهای زودرس مانند تصادفات است.» که در جوانی و میانسالی رخ می‌دهد. چنین مرگ و میرهایی موجب می‌شود تا امید به زندگی کاهش پیدا کند و رشد جمعیت تحت تأثیر قرار بگیرد.

کاظمی پور معتقد است:« اگر بخواهیم براساس آمار و ارقام از درصد اثرگذاری تصادفات بر رشد جمعیت صحبت کنیم، باید بگویم از میان آمار کلی ۴۰۰ هزار فوتی سالانه در ایران، ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر به دلیل تصادف کشته می‌شوند و به این ترتیب باید گفت که تصادفات نزدیک به ۷ الی ۸ درصد بر رشد جمعیت تأثیر منفی دارد. بارها به مسئولان و نهادهای فعال در حوزه جوانی جمعیت تذکر داده‌ایم، که شما برای جوانی جمعیت هزینه و تلاش می کنید اما از سوی دیگر وقتی قرار است که یک بچه به دنیا بیاید اما به دلیل نبود زیرساخت‌های درست در تصادف و آلودگی زیست محیطی از بین برود، فایده‌ای ندارد.»

او تأ‌کید کرد: باید مرگ و میرهای حادث را به حداقل رساند تا سیاست‌های جوانی جمعیت اثرگذاری داشته باشند. دلایل مختلفی مانند کیفیت‌ خودروها، عدم ایمنی جاده‌ها، نبود فرهنگسازی، قانون گریزی مردم و … دست به دست هم می‌دهند تا آمار فوت افزایش پیدا کند.

این جمعیت شناس با نگاه ویژه به آمار مرگ و میر موتورسوارها که بخش اعظمی از آنها جوان هستند، گفت: در رابطه با موتور هم باید گفت که آمار استفاده از این وسیله نقلیه به شدت افزایش پیدا کرده است و با توجه به اینکه جوانان از این وسیله نقلیه بیشتر استفاده می‌کنند، تلفات هم در رده سنی جوانان است، این اتفاق جای تأمل دارد چرا که چنین روندی در نقطه مقابل سیاست‌های افزایش جمعیت قرار می‌گیرد.

او افزود: اگر مسئله کشته شدن افراد به دلیل استفاده از وسیله نقلیه ای مانند موتورسیکلت حل و فصل شود،‌ این موضوع می‌تواند بر سیاست‌های جوانی جمعیت اثر گذار باشد، در واقع سیاستگذار برای پیشبرد هدف خود در مسیر افزایش جمعیت کشور، تنها نباید به سیاست‌های تشویقی نگاه کند بلکه باید برای مشکلاتی مانند فوت افراد به دلیل استفاده از موتورسیکت چاره اندیشی داشته باشد؛ باید یک نگاه ۲ جانبه وجود داشته باشد، اگر تنها برای بودجه جوانی جمعیت برنامه ریزی شود و از زیربناها غفلت کنیم، نتیجه‌ای به دست نخواهد آمد.

[ad_2]

منبع:همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا