اخبار اجتماعی > بهداشت و درمان

این ۳ استان بیشترین مصدومیت ها را دارد | از تصادف اتوبوس عادی رد می‌شویم اما در آلمان این یک فاجعه است



به گزارش همشهری آنلاین، دکتر جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور امروز در نشست خبری با موضوع پویش «نه به تصادف» و طرح نوروزی، بیان کرد: در نوروز ۱۴۰۲، اورژانس کشور حدود ۵۳ هزار مأموریت داشت که در نوروز ۱۴۰۳ این تعداد به ۵۰ هزار کاهش یافت. همچنین، مصدومیت‌های ترافیکی نیز با کاهش ۱۰.۵ درصدی روبه‌رو شد.

میعادفر درباره گزارش‌های مربوط به حوادث چهارشنبه آخر سال بیان کرد: از ابتدای اسفند تا روز گذشته، حدود ۴۵۸ مصدوم در این ایام مصدوم داشتیم که از این تعداد، ۴۲۸ نفر آقا و ۳۰ نفر خانم بودند. ۴۳۹ نفر از این مصدومان به بیمارستان منتقل شده‌اند و ۶۰ نفر هنوز بستری هستند. این افراد آسیب‌های جدی‌تری نسبت به دیگر مصدومان دیده‌اند. ۴۴ نفر قطع عضو، ۸۸ نفر آسیب به چشم و ۲۱۹ نفر دچار سوختگی شده‌اند و ۶ نفر هم فوت کرده‌اند که شامل ۵ نفر آقا و یک نفر خانم می‌شود. میانگین سنی مصدومان ۱۹ سال بوده و کمترین سن یک دختر بچه ۳ سال و بیشترین سن نیز ۸۹ سال گزارش شده است.

میعادفر تاکید کرد: بیشترین آمار مصدومیت‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی، تهران و آذربایجان غربی گزارش شده است. آذربایجان شرقی با ۱۱۸ نفر بیشترین آمار را داشته است. همچنین ۱۳ درصد از مصدومان از عابرین بودند و یک درصد از عوامل امدادی و انتظامی بودند و ۸۶ درصد از کسانی که در این حوادث نقش داشتند، به خرید و فروش مواد منفجره مربوط بودند.

این مسئول با اشاره به تلاش‌های اورژانس کشور برای کاهش تلفات و آسیب‌ها تاکید کرد: علیرغم کاهش آمار نسبت به سال گذشته، هنوز نمی‌توانیم نتیجه نهایی را اعلام کنیم و تا پایان سال آمار کلی منتشر خواهد شد. امیدواریم در روزهای باقی‌مانده مردم بیشتر رعایت کنند و خانواده‌ها نقش مهمی در کاهش این حوادث داشته باشند.

ایستگاه‌های امدادی در محدوده‌های پرترافیک

رئیس سازمان اورژانس کشور همچنین از امکانات گسترده این سازمان در سراسر کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر، ۳۴۰۸ پایگاه اورژانس شهری، ۱۹۳۳ پایگاه جاده‌ای، ۵۳ پایگاه هوایی، دو پایگاه دریایی، ۴۰۰۰ دستگاه آمبولانس و ۶۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۴۰۶ موتورلانس در خدمت مردم هستند. همچنین، برای مناطق خاصی نظیر هرمز و قشم، آمبولانس‌های دریایی در نظر گرفته شده و در تلاشیم برای ابوموسی نیز یک فروند آمبولانس فراهم کنیم.

میعادفر از همکاری‌های دیگر سازمان‌ها برای مستقر کردن ایستگاه‌های امدادی در محدوده‌های پرترافیک خارج از شهرها خبر داد و گفت: بیشتر حوادث ترافیکی در فاصله ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتند، بنابراین در این مناطق ایستگاه‌های امدادی مستقر کرده‌ایم.

رئیس سازمان اورژانس کشور با تأکید بر نقش عامل انسانی در بیش از ۵۰ درصد تصادفات جاده‌ای، از رانندگان خواست با رعایت سرعت مطمئنه، پرهیز از خواب‌آلودگی و خستگی، سفری ایمن را برای خود و دیگران رقم بزنند. جاده‌ها و خودروها ممکن است دارای نقص‌هایی باشند، اما این هوش و درایت انسان است که می‌تواند از بروز حوادث جلوگیری کند.

او با اشاره به افزایش تصادفات مرگبار ناشی از خواب‌آلودگی و سرعت غیرمجاز، گفت: رانندگانی که بدون استراحت کافی و با سرعت بالا رانندگی می‌کنند، نه‌تنها جان خود، بلکه جان دیگران را نیز به خطر می‌اندازند. در ۱۱ ماه گذشته، بیش از ۷۵۶ هزار نفر مصدوم حوادث ترافیکی به بیمارستان منتقل شده‌اند. بسیاری از این افراد دچار قطع عضو یا معلولیت شده‌اند. تصادفات ترافیکی هم بیشترین بار بیماری و هزینه‌های درمانی را به کشور تحمیل می‌کنند.

عمر از دست رفته در حوادث رانندگی بالاست

میعادفر در پاسخ به سوالی درباره دیر شروع شدن پویش نه به تصادف بیان کرد: دولت چهاردهم در شهریور امسال مستقر شده و وزیر بهداشت هم برنامه‌های خود را دارد. دکتر ظفرقندی تروماتولوژیست است و سال‌ها مرکز تحقیقات داشته و آماری دارد. زمانی که یک فرد ۲۰ ساله فوت می‌کند با وجود این که میانگین امید به زندگی در ایران ۷۶ سال است، حدود ۵۰ سال عمر از دست رفته دارد. بر این اساس وزیر بهداشت برنامه‌ها را شروع کرد و به دنبال حمایت و جذب ارکان نظام است. این کار وفاق ملی است و همه باید ورود کنند. وزارت بهداشت نقش ذاتی دارد اما تنها ۲۵درصد بحث سلامت در حوزه وزارت بهداشت است و و ۷۵ درصد برعهده سایرین قرار دارد.

او ادامه داد: در حال حاضر همه وزرا و معاونان رئیس جمهور وارد پویش شده‌اند و این نشان می‌دهد که دغدغه حاکمیت هم مدیریت حوادث ترافیکی است. کشور سوئد به دنبال صفر رساندن مرگ‌های حوادث رانندگی است اما در کشور شرایط آنقدر عادی شده که به تصادف اتوبوس توجهی نمی‌شود، در حالی که مشابه این اتفاق در آلمان فاجعه در نظر گرفته شود.

زمان رسیدن آمبولانس

میعادفر در پاسخ به سوالی درباره به موقع نرسیدن آمبولانس‌ها به حوادث ترافیکی بیان کرد:‌ زمان رسیدن اورژانس در هر کشوری براساس ظرفیت خود آن کشور، استانداردهایی دارد. این استاندارد زمانی در پایگاه‌های جاده‌ای در ۹۰ درصد موارد ۱۵ دقیقه، در شهرهای کوچک ۸ دقیقه و در کلانشهرها ۱۲ دقیقه است. اما در تهران هنوز به استانداردها نرسیده‌ایم و اگر اورژانس موتوری را فعال نمی‌کردیم زمان به بالای یکساعت می‌رسید. ترافیک تهران واقعا عجیب است و آمبولانس‌ها گاهی با سرعت ۱۰، ۱۵ کیلومتر حرکت می‌کنند.

او ادامه داد: باید تعداد آمبولانس‌ها، اعتبارات، پایگاه‌ها افزایش داشته باشد و فاصله پایگاه‌ها هم کمتر شود. موتورلانس‌ها سرعت عمل را افزایش داده‌اند. آنها همه امکانات را دارند و تنها چیزی که ندارند، انتقال بیمار است. تلاش می‌کنیم که این ظرفیت توسعه پیدا کند اما همین حالا هم در طول روز ۲۰۰ موتولانس فعال و در کل دنیا بی‌نظیر است.

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا موتورلانس‌ها درباره حوادث ترافیکی هم پاسخگو هستند، بیان کرد: در شهرها شدت حادثه زیاد نیست و ۷۳ درصد مرگ‌ها در جاده رخ می‌دهد. موتورها در شهرها استفاده می‌شوند و زمانی که نیروی ما به محل حادثه می‌رسد حتی تا زمان رسیدن آمبولانس اقدامات درمانی و ضروری انجام می‌شود.

چقدر وعده‌ها محقق شد؟

میعادفر در پاسخ به سوال همشهری آنلاین که در پایان سال ۱۴۰۳ چقدر وعده‌های داده‌ شده درباره توسعه تجهیزات اورژانس محقق شده، بیان کرد: در بحث آمبولانس، زمانی حرف از نبود پول بود. اکنون این منابع فراهم است اما بحث بروکراسی‌های اداری و تحریم هم وجود دارد. شرایط طوری است که تهیه شاسی، قطعات و خودرو برای ما سخت شده است. از ۵۰۰ آمبولانس جدید ۳۵۰ دستگاه محقق شده است و تلاش میکنیم که سایر آمبولانس‌ها هم محقق شود. مزایده برای ۵۰۰ دستگاه جدید هم داریم که هنوز به نتیجه نرسیده است.

او ادامه داد: حتی به وزیر بهداشت پیشنهاد دادیم که از اعتبار سبد کووکس که برای واکسن‌ها از سوی ایران پرداخته شده بود، برای تامین آمبولانس‌ها استفاده کنیم. اما همه چیز پول نیست و مسائل دیگری هم دخیل است.

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره پاسخ به این سوال که چند درصد از حوادث به دلیل نرسیدن به موقع آمبولانس منجر به از دست رفتن جان بیماران و مصدومان می‌شود، عنوان کرد: در این باره آمار دقیقی نداریم اما بالای ۹۰درصد اولین سازمان هستیم که به ویژه در حوادث ترافیکی به محل حادثه می‌رسیم. اما فرصت نشان دادن این کارها را نداریم که اطلاع‌رسانی گسترده درباره آن داشته باشیم. این باعث می‌شود که خدمات اورژانس به خوبی دیده نشود.



منبع:همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا