همشهری آنلاین: بلاگرهای سفر و غذا، تولیدکنندگان محتوا برای تبلیغ املاک و … در طرح جدید امارات مشهور به ویزای طلایی رایگان برای بلاگرهای سفر و غذا و املاک، متقاضیان از بدو ورود و بدون سختگیری های رایج ویزای ۱۰ ساله آن کشور را دریافت می کنند. در شرایط عادی دریافت ویزای طلایی امارات متحده عربی نیازمند ۴۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش مسکن است. در حالی که بلاگرهای سفر و گردشگری با دریافت این ویزا بدون پرداخت این هزینه نجومی به مدت ۱۰ سال ساکن امارات متحده عربی می شوند و تمام هزینه های زندگی در اختیارشان قرار می گیرد تا سفیر تبلیغ جاذبه های گردشگری و اقتصادی آن کشور شوند.
به گزارش همشهری آنلاین، از ابتدای اجرای این طرح که هنوز نیز ادامه دارد، برخی بلاگرهای قوی سفر و گردشگری و غذا از ایران نیز توانسته اند با دریافت گلدن ویزای امارات ساکن این کشور شوند. این در حالی است که در هنوز در ایران وزارت میراث فرهنگی و بخش خصوصی به قدرت بلاگرها و اینفلوئنسرهای گردشگری پی نبرده و آن ها بدون آن که از امکانات کافی در ایران برخوردار باشند از ایران مهاجرت و جذب کشورهای دیگر از جمله امارات می شوند.
امارات چگونه بهشت بلاگرهای سفر شد؟
محسن قادری، مدیر گروه گردشگری ژیوار که با بلاگرهای مراجعه کننده برای دریافت گلدن ویزای امارات سروکار دارد در این باره می گوید: در تمام دنیا بلاگرهای سفر و غذا که نقش زیادی در برندینگ کشور مقصد دارند به شدت حمایت می شوند. آخرین مورد این حمایت، تصمیم دولت امارات متحده عربی برای ارایه گلدن ویزای ۱۰ ساله به بلاگرهای سفر است. دولت امارات دراین تصمیم بلافاصله به بلاگرهای غذا و سفر و املاک بدون سختگیری و دریافت هزینه ۴۵ میلیارد تومانی این ویزا روادید طلای با امکان اقامت ۱۰ ساله در امارات به همراه تمامی امکانات زندگی در آن کشور را صادر می کند.
مدیرعامل گروه گردشگری ژیوار تاکید کرد: امارات متحده عربی با تصمیم اخیر تبدیل به بهشت بلاگرهای سفر شده است و بسیاری از بلاگرهای ایرانی نیز که می توانند نقش زیادی در رونق و توسعه گردشگری در کشور ایفا کنند اکنون در دوبی زندگی می کنند و با زبان فارسی مقاصد گردشگری امارات برای گردشگران ایرانی عازم آن کشور پیش از ورود معرفی می کنند. در حالی که آن ها می توانند تاثیر زیادی در گردشگری ایران داشته باشند اما چون در کشور حمایت نمی شوند گلدن ویزای ۱۰ ساله امارات را به راحتی دریافت کرده و به آن کشور رفته اند.
بلاگرهای سفر و غذا در ایران حمایت نمی شوند
محسن قادری تاکید کرد: بلاگرهای سفر و گردشگری و غذا در ایران باید مورد حمایت قرار بگیرند و باید اتفاقی بیفتد که بخش خصوصی، دولت و ارگان های مسئول در کشور با برنامه ریزی جدی در حمایت از این گروه که قدرت بیشتری نسبت به آژانس های گردشگری برای جذب گردشگر دارند اقدام کنند.
او با اعلام این که اکنون بلاگرهای سفر و گردشگری و غذا با یک گوشی موبایل بسیار قدرتمندتر از دفاتر مسافرتی فعالیت می کنند، افزود: می توان با حمایت هایی نظیر ارایه مجوزهای ویژه به بلاگرهای سفر مسیر ورود آن ها به سایت های خاص گردشگری ایران برای معرفی جاذبه های گردشگری ایران هموار کرد. همچنین می توان با حمایت های بیمه ای و مالیاتی از آن ها و صدور کارت ویژه برایشان زنجیره تامین گردشگری در ایران را تکمیل و از خدمات آن ها برای رونق صنعت گردشگری ایران با حمایت ویژه استفاده کرد.
مدیرعامل گروه گردشگری ژیوار اعلام کرد: حداقل ۵ هزار بلاگر سفر و غذای ایرانی که بالای ۱۰۰ هزار فالور دارند و در مجموع بیش از ۱۰ میلیون دنبال کننده را شامل می شوند در ایران وجود دارد که می توانند نقش بسیار مهمی در گردشگری کشور ایفا کنند.
تمرکز صرف بر بلاگرهای خارجی و فراموش کردن بلاگرهای ایرانی
قادری با انتقاد از توجه صرف به بلاگرهای خارجی سفر در ایران و غفلت از بلاگرهای ایرانی موثر سفر و غذا در داخل و خارج از کشور اعلام کرد: بلاگرهای سفر ایرانی بسیار خوبی در حوزه بین الملل فعالیت می کنند که هیچ زاویه ای با سیستم و نظام ندارند و کشور می تواند از آن ها به عنوان مبلغان قدرتمند گردشگری ایران در جهان استفاده کند و سدراه ایران هراسی شود که متاسفانه از این موضوع غفلت شده است.
این فعال گردشگری با اشاره به این که موضوع گردشگری کاملا فرهنگی و اجتماعی است و می توان از بلاگرهای ایرانی مقیم در خارج کشور نیز برای معرفی ایران استفاده کرد گفت: ایران بهترین فرهنگ و غذا و مقاصد گردشگری در جهان را دارد و با توجه به ظرفیت کلان موجود در حوزه شبکه های اجتماعی و قدرت این شبکه ها به اندازه یک تار مو از فرصت بلاگرهای سفر استفاده نشده است.
مدیرعامل گروه گردشگری ژیوار تاکید کرد: باید بهترین بلاگرهای ایران را با آموزش های تکمیلی و امکان فعالیت آزادانه در کشور گلچین کرد و آژانس های مسافرتی نیز می توانند با انعقاد قراردادهای کاری با بلاگرهای سفر از وجود آن ها برای بهبود وضعیت کسب و کار خود استفاده کنند تا با این شیوه هم منافع اقتصادی بلاگرهای سفر تامین شود و هم رونق به صنعت گردشگری ایران بازگردد. بنابراین برپایی کمپین بلاگرهای سفر در کشور ضروری است و دولت و بخش خصوصی باید دست به دست هم دهند تا با گردآوری بلاگرهای سفر و گردشگری فعالیت هدفمند آن ها با دفاتر مسافرتی و بخش دولتی گردشگری را تسهیل کنند. این تصمیم در امارات متحده عربی به مرحله اجرا رسیده و وقت آن است که ایران نیز از فرصت بلاگرهای سفر برای توسعه گردشگری کشور و جذب گردشگران بیشتر به ایران استفاده کند.