آموزش یک میلیون و ۲۰۰ هزار هنرجو در هنرستانهای فنی حرفهای و کار دانش/ لزوم توسعه عدالت آموزشی با تاکید بر توانمندسازی معلمان
تهران اجتماعی:به گزارش خبرگزاری ایسنا؛: سید مصطفی آذرکیش در کارگاه تخصصی سیاستگذاری فقرزدایی و رفاه در آینه آموزش و پرورش با بیان اینکه این روزها شاهد اهتمام و حمایت رییس جمهور در جهت توسعه عدالت آموزشی هستیم، گفت: توسعه عدالت آموزشی از دو محور رفع محرومیت فضاهای آموزشی و تحول در فرایند یاددهی و یادگیری به صورت ویژه که منجر به ارتقای کیفیت آموزش خواهد شد مورد توجه است و برای بهبود کارکردها و عملکرد نظام آموزشی کشور در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه دسترسی به آموزش توسط همه یکی از موارد مورد توجه است، افزود: به تضمین آموزش با کیفیت و رایگان برای دانش آموزان که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به آن توجه شده است باید اهتمام ویژه داشت.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از سیاستهای وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل، کاهش نرخ ترک تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان در همه دورههای تحصیلی است با اولویتی که در قانون برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده، ادامه داد: کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل با اولویت دوره ابتدایی در فصل ۱۹ و ۲۰ به آن اشاره شده است.
آذرکیش با بیان اینکه پوشش تحصیلی در متوسطه اول حدود ۹۰ درصد و در متوسطه دوم حدود ۸۰ درصد است گفت: طبق نشانگرهای ارزشیابی که شاخص های مربوط به نظام ارزشیابی آموزش و نظام آموزشی را بررسی میکند به این اعداد بعنوان شاخص های ارزشیابی یک نظام آموزشی پرداخته شده است. تلاش وزارت آموزش و پرورش و اهتمام رئیس جمهور ناظر بر ایجاد برابری آموزشی بیشتر برای فرزندان در مناطق کمتر برخوردار و در مناطق محروم است.
وی با بیان اینکه برابری آموزشی نمادی از همبستگی و وفاق ملی است، افزود: قطعا برای همه خانوادهها، فرزندان اصلی ترین و بهترین سرمایه هستند و سرمایه گذاری برای فرزندان در اولویت نظام تعلیم و تربیت است. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وقتی صحبت از آموزش و پرورش میشود، یعنی نهادی فرهنگی و اجتماعی که نظام تعلیم و تربیت را فرآیندی تعالی جویانه، یکپارچه، تعاملی و توانبخش فرهنگ عمومی کشور بداند که ناظر بر همین همبستگی ملی است که در برابری آموزشی به آن پرداخته شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از کارکردهای برابری آموزشی، پیشران بودن در اقتصاد کشور است، ادامه داد: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هنرجو در هنرستان های فنی حرفه ای و کار دانش، در بیش از ۷۴۰۰ هنرستان در حال آموزش هستند که در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر آموزش می بینند و در حال حاضر بیش از ۲۰۷ رشته مهارتی هم در هنرستان های فنی حرفه ای و کار دانش، مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را دارند و به تناسب اقتضائات، شرایط و زیرساخت های هر استان از این رشته ها استفاده می کنند.
آذرکیش با بیان اینکه در دوره متوسطه اول، چه در حوزه کار و فناوری و چه در حوزه های یازده گانه یادگیری، تاکید بر آموزش یک مهارت به صورت ویژه در دستور کار است، گفت: در متوسطه نظری، در پایان برنامه هفتم توسعه باید براساس جدول ۲۰ برنامه هفتم، حدود شش میلیون دانش آموز در یکی از مهارت های شغلی، علمی، فنی، ورزشی و هنری به غیر از هنرستانی ها به این مهارت ها دست پیدا کنند.
وی با بیان اینکه این امر مستلزم ایجاد زیرساخت هایی است، افزود: ضرورت این است که سهم آموزش و پرورش از بودجه کشور و یا سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کند و میتواند جزو مواردی باشد که پیش برنده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اعتقاد داریم که برابریهای آموزشی خنثی کننده نابرابری های دیگر است، ادامه داد: بنابراین باید بر مهمترین عنصر نظام تعلیم و تربیت تمرکز کنیم که تحقق بخش این اهداف در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، معلمان هستند.
آذرکیش با بیان اینکه طبق پیگیری های رئیس جمهور و وزارت آموزش و پرورش، توسعه عدالت آموزشی با تاکید بر توانمندسازی معلمان به صورت ویژه در دستور کار است، گفت: ارتقای توانمندی های حرفه ای و تخصصی معلمان، مدیران و کارشناسان و گروه های توانمندساز در حوزه های ستادی و مناطق در دستور کار است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: توسعه عدالت آموزشی با تاکید بر توانمندسازی معلمان به صورت ویژه در دستور کار است، گفت: ارتقای توانمندی های حرفه ای و تخصصی معلمان، مدیران و کارشناسان و گروه های توانمندساز در حوزه های ستادی و مناطق در دستور کار است.
وی با بیان اینکه مبارزه با فقر مستلزم شناخت عوامل موثر بر آن است، افزود: طبق گزارش بانک جهانی حدود ۴۰ تا ۴۴ درصد از دانش آموزان در دنیا در سن ۱۰ سالگی دچار فقر یادگیری هستند و خاص ایران نیست. عوامل موثر بر آن شناسایی و برنامه ریزی انجام میشود تا نابرابری ها کاهش یابد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر به آموزش فرصت داده شود میتواند فقر را حتی ریشه کن کند، ادامه داد: آموزش تاثیر بسیار بی بدیلی دارد. آموزش به عنوان عامل کلیدی برای توسعه پایدار مورد توجه است و کاهش آموزش می تواند توسعه آسیب های اجتماعی را تقویت کند.
آذرکیش با بیان اینکه آموزش و کیفیت دسترسی، یکی از مهمترین عوامل موثر بر کاهش فقر و آسیب های ناشی از آن در جامعه است، گفت: تلاش شده آنچه که در سند تحول بنیادی آموزش و پرورش تحت عنوان بهره مندی بیشتر از ظرفیت های فناوری های نوین است، در دسترس باشد و این دسترسی ها تقویت شود.
وی با بیان اینکه حوزه اقتصادی در پژوهش های فقر مورد توجه است، افزود: افزایش دسترسی به آموزش باکیفیت و برابری آموزشی جزو سیاست هایی است که اکثر کشورها به آن می پردازند. معمولا افرادی که در فقر هستند کمتر از تحصیلات برخوردار هستند، ایجاد فرصت آموزش میتواند زندگی را بهبود ببخشد و آموزش یکی از عوامل مهم تعیین کننده کارایی و بهره وری نیروی کار است. هرچه سطح آموزشی و مهارتی فرد افزایش پیدا کند، درآمد، فرصت های شغلی آن نیز افزایش پیدا میکند و فرد با مشارکت اجتماعی مناسب میتواند به امکانات آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و درمانی دسترسی بیشتری داشته باشد.
ادامه دارد