جامعه > آموزش و پرورش

هدایت تحصیلی صحیح سپری در برابر آسیب‌های اجتماعی است



تهران اجتماعی:به گزارش مهر: سمیه سادات ابراهیمی، در جلسه کمیته هدایت تحصیلی استان خراسان رضوی، گفت: هدایت تحصیلی درست، دقیق، منطقی و علمی، منجر به افزایش خودکارآمدی، رضایت از زندگی، ارتقا عزت نفس و احساس شایستگی در دانش‌آموزان می‌شود و در واقع، آن‌ها را به سمت خودرهبری، خودکفایتی و خودراهبری سوق می‌دهد.

وی با بیان این که مهم‌ترین سرمایه هر کشور، منابع انسانی آن است، افزود: سرنوشت سرمایه انسانی یک جامعه، در پایه نهم و از طریق هدایت تحصیلی رقم می‌خورد. اگر این فرآیند به درستی انجام نشود، می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی شود.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: فرهنگ‌سازی در زمینه هدایت تحصیلی، تغییر نگاه و نگرش خانواده‌ها و دانش‌آموزان، نکته‌ای حائز اهمیت است که نباید از آن غافل شد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: محدود کردن دانش‌آموزان به رشته‌های خاص، به ویژه ریاضی و علوم تجربی «دفن استعدادها» و «محکوم کردن کشور از یک سری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های انسانی» است. مدیران، معلمان و والدین وظیفه دارند دانش‌آموزان را در دوره اول متوسطه به سمت مسیر و انتخاب درست هدایت کنند.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در ادامه بیان کرد: مدیر، مسئول هدایت تحصیلی در مدرسه است و با توجه به تغییر ارزش‌ها در بین نوجوانان، باید در این حوزه توجیه باشد. استعداد و علاقه باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرند و همچنین، ظرفیت‌ها و نیازهای کشور نیز باید در نظر گرفته شوند.

وی افزود: اگر دانش‌آموز مطابق استعداد، علاقه و نیاز جامعه انتخاب رشته کند، قطعاً موفق خواهد شد. در غیر این صورت، دچار آسیب‌های فراوانی خواهد شد. حوزه هدایت تحصیلی، اثری بسیار عمیق بر سایر حوزه‌های نظام تعلیم و تربیت و بر آینده سرمایه انسانی یک کشور دارد.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا