۱۲ میلیارد دلار خسارت ناشی از آلودگی هوا در یک سال است
تهران اجتماعی:به گزارش مهر: رویداد هوای پاک از ایده تا عمل با حضور جمعی از نخبگان شهری در برج میلاد تهران برگزار شد. این رویداد با هدف بررسی و ارائه راهکارهای نوین برای بهبود کیفیت هوا و معرفی پروژههای شهری برای مقابله با آلودگی هوا برگزار و فرصتی برای تبادل نظر میان مسئولین و نخبگان در این حوزه است.
۱۰۷ اثر در حوزه بهبود کیفیت هوا و مسائل مرتبط با محیطزیست به مرحله داوری راه یافت که از این تعداد، ۶۶ اثر به مرحله دوم و ۳۳ اثر به مرحله سوم داوری رسید. در نهایت، در هر محور یک اثر برگزیده به عنوان برترین اثر انتخاب و در این رویداد از آن تقدیر خواهد شد.
شمسیپور رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، در ابتدای این رویداد به نقش مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در کاهش آلودگی هوای پایتخت پرداخت و گفت: اهمیت جان انسانها به گونهای است که در روایت آمده است که اگر فردی بدون گناه کشته بشود مانند این است که همه انسانها کشته شدهاند. این در حالی است که سومین عامل مرگ و میر در کشور آلودگی هواست. معلوم است که اگر تقصیری مسئولین این حوزه داشته باشند حرمت انسانی هم متأثر از آن خواهد بود. خسارات ناشی از آلودگی هوا طبق برآورد مرکز در یک سال در کشور ۱۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است.
وی با بیان اینکه ۸۷ درصد از آلایندههای محیط زیستی ناشی از منابع متحرک گازی است، گفت: قانون هوای پاک سال ۹۶ مصوب شد که در آن ۱۷ دستگاه به صورت مستقیم و همکار یکدیگر در مدیریت آلودگی هوا مسئولیت دارند. از نظر بار مسئولیت شهرداریها رتبه ۱۴ را دارند. برای شهرداریها تردد وسایل نقلیه و حمل و نقل شهری در قانون دیده شده است. همچنین پسماندهای خاص و انباشت و سوزاندن آن در معابر عمومی تخلف محسوب میشود. همینطور سرانه فضای سبز باید در هر شهر ۱۵ مترمربع باشد که این عدد در تهران ۱۷ مترمربع است. اجرای حریم سبز بزرگراهها نیز در قانون برعهده شهرداری هاست. همه اینها در چارچوب همکاری با سایر دستگاه هاست.
شمسیپور با اشاره به نقاط ضعف و قوت گفت: امیدواریم تا آخر سال آینده میزان عدد کمربند سبز تهران ۵۰ هزار هکتار برسد. طی ۳ سال گذشته سرعت رشد بیشتر بوده و وضعیت ما در این حوزه نامطلوب نیست. درباره سرانه فضای سبز که این عدد بالاتر از میانگین قانون است اما در بعضی مناطق وضعیت فضای سبز مطلوب نیست. در حمل و نقل عمومی وضعیت خوبی نداریم اما اتفاقات خوبی هم افتاده است. تعداد اتوبوس فعال در ابتدای این دوره ۸۸۰ دستگاه بود و تا پایان ۱۴۰۲، ۷۵۰ دستگاه به این عدد اضافه شد. به طوری که تا کنون ۱۲۰۰ دستگاه اضافه شده است.
رئیس مرکز مطالعات گفت: دیگران هم در این حوزه موثرند. وزارت کشور از جهت بودجه باید با ما همکاری کند. ۲۰ درصد بودجه شهرداریها باید به کمربند سبز شهرها متعلق باشد. تولید خودرو و کنترل کیفیت آن دست شهرداری نیست. سوخت بسیار مهم است؛ هرچقدر ناوگان را نوسازی کنیم ولی سوخت مناسب نباشد کار اثرگذار نخواهد بود.
وی ادامه داد: در اسقاط خودروهای فرسوده ما نقشی نداریم و دستگاههای مسئول باید در این اتفاق همکاری کنند. فرهنگ سازی در این امر بسیار مؤثر است. صدا و سیما باید در این مورد ورود کند.
آلودگی هوا دومین عامل مرگ کودکان زیر ۵ سال در پایتخت
در ادامه فاطمه کریمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از ۹۰ درصد جمعیت در جهان در مناطقی زندگی میکنند که کیفیت هوا پایینتر از استانداردهای بین المللی است. آلودگی هوا دومین عامل مرگ کودکان زیر ۵ سال در شهر تهران عنوان شده است. پایتخت به دلیل ویژگی جغرافیایی که دارد در اغلب روزهای نیمه دوم سال شرایط ناپایداری را تجربه میکند.
وی با بیان اینکه امسال با وجود تعطیلیهای زیادی هم که داشتیم ۴۰ درصد از روزهای سال شرایط نامطلوب داشت، اظهار کرد: آلودگی هوا نه تنها برای بیماران آثار مخرب دارد بلکه بار آسیب اجتماعی، اقتصادی و روانی زیادی دارد. هر روز تعطیلی صدها میلیارد تومان ضرر اقتصادی به کشور وارد میکند. امروز فرصتی استثنایی است تا با بهره گیری از علم نخبگانی که گرد هم آمدند گامهای اساسی در این حوزه برداریم. هوای پاک یکی از کلیدی ترین ارکان سلامت و بالندگی هر کشوری است.
کریمی خاطرنشان کرد: تهران نیازمند نوآوری و تحول در این حوزه است. در این مسیر نقش متخصصان و اساتید دانشگاهی بسیار قابل اهمیت است. باید ایدهها را تبدیل به کالبدهای اجرایی کنیم. شهرداری در این دوره اقدامات مفیدی در راستای کاهش آلودگی هوا و ایجاد زیرساختها انجام داده است. با تلفیق علم و مشارکت شهروندان میشود تهران را به شهری زیست پذیر تبدیل کرد.